Denna webbplats använder cookies för att fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du dessa cookies. Mer detaljerad information om vilka cookies som används.

Licens

×

Gustaf Lönnberg, 1911-1980

Personer/Livsöden, Berättelser/fenomen

  År 2015 gavs boken ”Gustaf Lönnberg : svensk stridsflygare och dekorerad hjälte i brittiska flygvapnet under andra världskriget” ut av hans kusinbarn Folke Vernersson. En bok om en okänd man med ett synnerligen spännande liv. Flygaresset Gustaf Lönnberg växte upp i Kisa, men kom att verka långt utanför landets gränser. Här ges en kort introduktion.  

Han har kallats Kisas James Bond, och det inte utan fog. Föddes gjorde han i Efsinge banvaktarstuga i Tjärstad församling. Fadern var således banvaktare. När fadern avled i cancer 1924 flyttade återstoden av familjen till Kisa.

 

Hans flygarliv tog sin början vid den militära flygutbildningen vid Roslagens flygflottilj. Under Andra världskriget tog han tjänst som frivillig pilot i Royal Air Force (RAF) och placerades i förstone som nattjaktpilot med uppgift att slå tillbaka Luftwaffes anfall mot södra England. Vidare blev han testpilot och överlevde som sådan en mängd haverier.

 

Från 1942 tjänstgjorde Lönnberg som chefspilot på en Wellington-bombare i Medelhavet, stationerad i Nordafrika. Flygplanstypen hade fått sitt namn till ära åt Arthur Wellesley, Duke of Wellington och användes främst vid nattliga bombräder. Under en attack träffades Lönnbergs plan av luftvärnseld och han tvingades nödlanda i fiendeland, på ett sädesfält på Sicilien. RAF hade inga större förhoppningar om Lönnbergs överlevnad. Hans mor underrättades om att han troligtvis omkommit.

bombplanTyska bombplan av modell Heinkel He 111 under slaget om Storbritannien.

Mirakulöst överlevde han nödlandningen och till yttermera förvåning lyckades han rymma från det fångläger han satts i Italien. Efter en strapatsfylld vandring över Alperna nådde han 1944 fram till England. Resten av kriget tjänstgjorde han som transportflygare på långdistansrutten England-Burma/Kina. Efter krigsslutet firades han som krigshjälte och tilldelades The Most Exellent Order of the British Empire. Han hade under kriget flugit över 5000 timmar i över 100 olika flygplanstyper.

 

Väl hemma i Sverige 1946 mottogs han emellertid njuggt. Anklagad för obehörig vistelse i utlandet blev han ställd inför krigsrätt och fråntogs sitt flygcertifikat. Efter en lång rättslig process blev till slut frikänd.

 

Gustaf Lönnberg avlutade sin flygargärning som civil pilot i sitt egna flygbolag. Mot slutet av sitt liv mönstrade han dock på en helt annan typ av farkost. Han avslutade sin karriär som kapten på Vaxholmsbåtarna.

bombplan

Brittiska Spitfireplan. Planet betraktades som överlägset i avseende snabbhet och rörlighet av båda sidor under kriget. 

Källor:

Kyrkböcker för Tjärstad församling

Artikel i Linköpings tidning/Kindaposten 2015-09-07

  

Författare: Leif Wallentinsson
Inlagt av: Kulturarv Östergötland
Kommun: Kinda
Ort: Föreningshuset Fontänen

Om Kulturarv Östergötland

Kulturarv Östergötland
är ett uppdrag från
Region Östergötland som drivs av Östergötlands museum



Logo ÖM

Besöksadress:
Raoul Wallenbergs plats

Postadress:
Box 232
581 02 Linköping


Telefon: 013-23 03 00

Epost: Kulturarv Östergötland

Translate

Use Google Translate to translate this website into your language:

Följ oss på:

Facebook    Facebook

Instagram