Denna webbplats använder cookies för att fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du dessa cookies. Mer detaljerad information om vilka cookies som används.

Licens

×

Östergötlands länspolis 1908-1932

Personer/Livsöden, Släktforskning, Platser

I början av 1900-talet hade Östergötlands industrisamhällen vuxit kraftig. I de invånartäta städerna hade det blivit problem med ökad brottslighet och oreda. Länsstyrelsen lägger 1908 fram en skrivelse om den rådande situationen till Östergötland läns landsting. De lyfter att det finns ett behov av att styrka polisväsendet, som för tiden är en kommunal angeläget och man efterfrågar en regional länspolis. Länsstyrelsen beskriver att det i samhällena har samlats ”en mer eller mindre lös befolkning” och vilka delvis är sysslolösa och störiga.

I skrivelsen framgår det att man vill se en ridande poliskår om fyra poliskonstaplar och en poliskommissarie med fem hästar. Länspolisen skulle ordnas med huvudstationen i Linköping där kommissarien och en konstapel skulle finnas. De andra tre konstaplarna skulle placeras i Kisa, Skänninge och Åby.

Länspolisen omorganiseras 1920 då man övergick från hästar till motorcyklar. Samtliga motorcyklar var utrustade med sidovagnar. Förutom inköp av motorcyklar inköptes en skrivmaskin, en apparat för fingeravtryck och fotografering, hastighetsmätare och motorcykeldräkter till samtlig personal. Kusken tillika hästskötare fick gå i pension och han fick då av landstinget 300 kronor i månaden i ersättning.

Antalet konstaplar var 1926 sju stycken, med kommissarie och en man stationerade i Linköping, två stycken i Åby och Skänninge, samt en man i Kisa. Det hade funnits ytterligare två stycken tjänster men de hade avvecklats tidigare.

Polisernas årslön var för kommissarien 32.000 kronor (motsvarar idag ca. 100.000) och konstaplarna 27.000 kronor. Poliserna fick själva stå för civilkläder men fick uniform och vapen. Från och med den första januari 1927 får kommissarien som förmån 30 dagars semester och konstaplarna får 20 dagar per år.

Med tiden får länspolisen behov av att ha bilar istället för motorcyklar och vid ett landstingsmöte 1930 beslutas att motorcyklarna från och med 1931 skulle bytas ut mot för ”ändamålet lämpliga heltäckta automobiler”. Året därpå består fordonsparken av en styck personautomobil av märket Ford samt fyra motorcyklar av märket Harley-Davidson.

Det kommande året,1932, beslutade riksdagen att från och med 1933 skulle man inrätta en statlig poliskår om 200 man, var av sju stycken skulle vara stationerade i Östergötland. Av de sju länspoliserna fick sex av dem möjlighet att övergå till statlig tjänst med samma typ av uppdrag som det tidigare hade innehaft. 

 

Källor

Regionarkivet i Östergötland, Arkivet för Östergötland länspolis.

Östergötlands läns landstings handlingar, tryckta protokoll.

Myrdal, Robert, Östergötlands läns Landsting 1863-1962, Lund 1962

Författare: Henrik Lind
Inlagt av: Regionarkivet i Östergötland
Upphovsman: Regionarkivet i Östergötland
Ort:
Licens:
Licensavtal

Om Kulturarv Östergötland

Kulturarv Östergötland
är ett uppdrag från
Region Östergötland som drivs av Östergötlands museum



Logo ÖM

Besöksadress:
Raoul Wallenbergs plats

Postadress:
Box 232
581 02 Linköping


Telefon: 013-23 03 00

Epost: Kulturarv Östergötland

Translate

Use Google Translate to translate this website into your language:

Följ oss på:

Facebook    Facebook

Instagram