Väderstad
Med huvudvägen "Riksettan" och sedermera E4 samt med järnvägen Mjölby-Hästholmen (1910-1982) plus Skänninge-Bränninge järnväg (1920-1942) som gick fram till Väderstad började samhället byggas ut. Järnvägen Mjölby-Hästholmen hade ång- och dieseldrift med person- och godsbefordran. Skänninge-Bränninge med sockerbetstransport till Linköping samt någon personbefordran på smalspårig järnväg.
I Väderstadstrakten har det varit framförallt lantbruk, men också skogsbruk, som givit invånarna sin utkomst. Väderstad Kvarn och flera andra spannmålsföretag har också haft verksamhet i Väderstad. Sädesmagasin byggdes bland annat av Mjölby Kvarn AB.
1904 bildades Väderstads Andelsmejeriförening med Carl Rickarsson, Nybble, som ordförande och kassör. Anläggningen såldes 1963 till Fredrik Mautner som övergick till att driva musteri.
Trots att många, med rätt, förknippar Väderstad med östgötaslätten så har samhället även haft en del träindustri.
Den största industrin på senare tid är Väderstadverken