BT - Bygg- och Transportekonomi
Bild ovan: Fotot är från 1961. BT flyttade 1967 till nuvarande (2002) lokaler på Lundby industriområde. De gamla loaklerna på Industrigatan användes under en period av Lumalampan och blev senare hemvist för industrihotellet Skorstenen.
KF och HSB bildade gemensamt AB Bygg- och Transportekonomi år 1946. Företaget var från början inriktat på maskinagenturer såsom Clark (gaffeltruckar) och Ross (grensletruckar) etc.
BT var också från starten i hög grad involverat i enhetslastidén och framtagandet av den svenska standardpallen som senare även blev den så kallade europapallen. Det var därför en naturlig utveckling att företaget 1948 startade tillverkningen av pallyftare (i Ulvsunda, Bromma). År 1952 flyttades produktionen av lyftvagnar till Mjölby och under årens lopp har fabriken byggts ut i olika etapper.
Produktionsutvecklingen på materialhanteringssidan har varit mycket stark under åren. Redan i slutet av femtiotalet kom den första eldrivna trucken och olika specialtruckar har avlöst varandra sedan dess. 1972 levererades den första autotrucken och sex år senare den första automatkranen. Företaget växte snabbt under 60-talet.1960 hade man 340 anställda i slutet av samma årtionde tre gånger så många.
Mjölbyfabriken låg länge inhyst på Industrigatan i centrala Mjölby, men 1967 flyttades huvudanläggningen till nybyggda lokaler på Lundby industriområde. Där ligger fabriken kvar än idag (2002). KF finns inte längre kvar som huvudägare. BT är numera ägt av utländska ägare och ingår i Toyota-gruppen. I slutet av 1990-talet fanns omkring 7 000 BT-anställda världen över.
Bilder från BT
Trucktillverkning på BT
1984 tilverkades den miljonte lyftvagnen och uppmärksammades på detta sätt.
Syning av arbetsmoment. I detta fall svetsning.
Lyftvagnarna blev så småningom eldrivna. Montering.
Bild från reklambroschyr Skjutstativtruck.
Arbetare i arbetsmoment BT
Exempel på truckar
BT En av företagets många modeller.